Spokojenost s lékařskou péčí v ČR

Tisková zpráva Ombudsman zdraví ČR:

Zhruba 75 procent obyvatel České republiky je obecně s lékařskou péčí v České republice spokojeno, byť s výhradami k nedostatku informací. Potvrdily to výsledky pilotního průzkumu Kanceláře Ombudsmana pro zdraví mezi 1028 respondenty. Celkem 50 procent z nich hodnotí své lékaře jako příjemné, trpělivé a naslouchající. Zároveň však 71 procent připouští, že nemá od lékaře dostatek informací o svém zdravotním stavu. Vysloveně nespokojeno je 16 procent, zatímco pouze 9 procent je velmi spokojeno.

„Výsledky dotazníkového šetření především poukazují na nutnost zvýšení povědomí o právech nejen na straně pacientů, ale i na straně zdravotníků. Právě takovéto nedostatky v komunikaci jsou v každé kultuře zdrojem poškozených vztahů, které negativně ovlivňují úroveň zdravotnické péče. Zlepšení komunikace s následným zlepšením péče je hlavním cílem naší kanceláře,“ konstatuje MUDr. Martin Jan Stránský, zakladatel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví. „Zlepšení komunikace, znalosti práv a možností ve zdravotnictví na obou stranách je ta hlavní cesta vedoucí k omezení, nedorozumění a následných sporů mezi pacienty a zdravotníky. Věříme, že přispějeme k otevření konstruktivního dialogu pacientů se zdravotníky, ministerstvem zdravotnictví a parlamentními a senátními výbory,“ dodal lékař.

První fáze průzkumu se zaměřila na ženy

Průzkum se ve své pilotní fázi soustředil na ženy, čtenářky internetového ženského magazínu Žena-in, členky Českého svazu žen a pacientských organizací sdružených v Alianci žen s rakovinou prsu. Další fáze se zaměřením nejen na širokou veřejnost a úroveň zdravotní péče komplexně, ale i na zdravotníky, se uskuteční na počátku roku 2015.

Nejvíce dotázaných bylo ve věku mezi 30 a 40 lety (24,5 procent), 40 a 50 lety (21,2 procenta), 50 a 60 lety (20,6 procent). Celkem 29,4 procenta pocházelo z obcí do 5 000 obyvatel a z měst nad 100 tisíc obyvatel – 25,4 procenta.

Nižší ochota, větší zájem

Více informací o svém zdravotním stavu od svých lékařů by uvítalo 71 procent z dotázaných. Celkem 36 procent z nich nedostatek informací přímo vadí. (Graf 2.) „Přitom zdravotníkům určitě nelze upřít jistou ochotu pacienty dostatečně informovat a pacientům zase vyšší zájem se více dozvědět. Naše šetření svědčí však o tom, že tu stále existuje vzájemné nepochopení či nezkušenost v tom, jak toho dosáhnout. Lékař se zpravidla nezeptá pacienta, zda by chtěl ještě něco vědět a pacient se obává další informace na něm chtít, “ tvrdí MUDr. Martin Jan Stránský. Jen necelých 6 procent respondentů si stěžuje, že lékař na ně nemá dostatek času a je netrpělivý. Více než 4 procenta uvádějí, že je odměřený a vůbec nenaslouchá, co jim říkají. Zhruba dvě procenta lidí pak přiznala, že uvažuje o změně lékaře nebo jej již v poslední době změnila. Další přibližně dvě procenta připouštějí, že sice s lékařem spojena nejsou, ale už si na něj zvykla. (Graf 3.)

Celkem 89 procent dotázaných je přesvědčeno, že by pacient měl spolurozhodovat o své léčbě. Ve 498 případech pak respondenti dodávají, že hlavní slovo má mít lékař. Pouze 0,5 procenta si myslí, že by pacient do své léčby neměl vůbec mluvit a rozhodovat má pouze lékař jako odborník.

Ordinační doba a malý důraz na preventivní vyšetření

S ordinační dobou svého lékaře vyjádřilo spokojenost 78 procent dotázaných. Celkem 83 procent však uvedlo, že není-li praktický lékař přítomen v běžných ordinačních dobách pro nemoc, před návštěvou se to dozví pouze 16 procent. O změnách v ordinačních hodinách či preventivních prohlídkách by bylo rádo formou sms, telefonu či e-mailu informováno 89 respondentů. Pozoruhodné je, že pouze 22 procent respondentů uvádí, že je jim nabídnuta pravidelná preventivní prohlídka


Zdroj: Oficiální web Ombudsmana pro zdraví 
Tisková zpráva z 12.12.2014

Mohlo by vás zajímat. . .

Software pro lékaře jako cloudové řešení?
V listopadu 2018 česká pobočka společnosti CompuGroup Medical uvedla na tuzemský trh revoluční ambulantní software nové generace CGM PRIMARY. V současné chvíli …
Ministr zdravotnictví o eHealth
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch se chce soustředit na proveditelné změny a mezi nimi je i odstartování elektronizace zdravotnictví. Dle slov …
Nová ehealth infrastruktura již umožnila prvním pacientům využít eRecepty za hranicemi jejich státu
Nová iniciativa EU chce umožnit využívání eReceptů za hranicemi jednotlivých států evropské unie. Finští pacienti nově mohou získat léky na …