mHealth a mobilní operátoři v České republice
Mobilní telefony se stávají důležitou součástí celé koncepce elektronického čili digitálního zdravotnictví. Takzvané mHealth se čím dál více rozšiřuje, s čímž souvisí i práce mobilních operátorů. Zeptali jsme se tedy zástupce jednoho z nich, společnosti T-Mobile, na několik otázek souvisejících právě s mobilním zdravotnictvím v České republice. Odpovídala Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace T-Mobile.
- Jaké jsou podle Vás možnosti realizace tzv. mHealth v ČR? Je na tohle, řekněme „odvětví“, připravena?
Potenciál je v ČR veliký, zatím ale chybí shoda ohledně financování těchto řešení/služeb. Ukazuje se několik způsobů jak mHealth financovat např. při využití řešení/služeb v klinické praxi, kterou financují poskytovatelé (zdravotnická zařízení, pojišťovny, zaměstnavatelé). Lze očekávat efektivnější využití kapacit lékařů, zdravotníků a zdravotnických zařízení, ale i léků či dalšího materiálu a služeb. Významnou roli také hraje prevence či péče o vztahy s pacienty. Do financování služeb bude nutné zapojit i samotné pacienty. Aby však bylo možné služby nasadit a využívat, je třeba doplnit a rozšířit současné nemocniční a klinické systémy a připravit uživatelské aplikace a služby pro různé platformy mobilních zařízení.
- Kde jsou slabá a silná místa (v českém prostředí) v souvislosti s propojováním elektronizace zdravotnictví a mobilních technologií?
To je v tuto chvíli příliš brzy hodnotit.
- Jaké první kroky by měl obecný koncept „hospodárného a funkčního eHealth“ nyní primárně obsahovat, aby mohlo mobilní zdravotnictví začít fungovat?
TMCZ tuto oblast pečlivě monitoruje. Nicméně se nezabývá komplexním konceptem eHealth, ale pouze jeho dílčími částmi, a to prostřednictvím podpory firem, které se na tuto oblast specializují a nabízí přímo jednotlivé služby či řešení. Tyto služby, řešení či aplikace tedy operátor přímo nenabízí, nicméně partnerům poskytuje např. SIM karty pro jejich zařízení (např. monitorovací náramky pro pacienty s epilepsií apod.). nebo marketingovou podporu.
- Co všechno, jaké služby se již v této sféře u nás realizují a opravdu fungují? Jaké jsou jejich přínosy?
V této oblasti spolupracujeme s celou řadou firem, např. iPlato s.r.o , Princip a.s., Ness Czech s.r.o. či Teltech servis, a.s., a mnohými dalšími.
Nabízejí různé aplikace a řešení, které poskytují pacientům nadstandardní podporu při léčbě jejich onemocnění a zefektivňují jejich komunikaci s lékařem (např. modul upomínkových SMS – upozornění na termín vyšetření, nebo aplikace monitorující a zaznamenávající zdravotní stav pacienta – např. u epilepsie, diabetes, kardiovaskulárních chorob). Část e-Health aplikací je snadno včlenitelná do zdravotnických systémů a nevyžaduje žádná dlouhodobá školení personálu.
- Jak si vedeme v mHealth ve srovnání se zahraničím – zejména dalšími evropskými zeměmi?
Oblast mHealth se v ČR vyvíjí zatím velmi pozvolna.
- Jak finančně náročné je tohle odvětví? Na čem se dá například ušetřit a kde naopak jsou peníze nejvíce potřeba?
Pro rezidentní zákazníky mohou být jednotlivá řešení poměrně finančně náročná. Pomohla by spolupráce s pojišťovnami, kde by jednotlivé pojišťovny na daném řešení nějakým způsobem participovaly.
- Co se týče spolupráce mobilních operátorů a lékařů – můžete jim pro zjednodušení práce současně nabídnout nějaké speciální tarify, služby či jiné speciální nabídky?
V současné době nemáme pro lékaře žádné speciální tarify.