ICT ve službách státu

Stát má možnost zvýšit daňové výnosy a také zvýšit efektivitu vlastních nákupů, aniž by to občanům a podnikatelům přineslo nové administrativní povinnosti. Stačilo by chytře využít možností a systémů, které mají centrální úřady k dispozici. S konkrétním návrhem postupu přišel Richard Kaucký, předseda představenstva Software602.

„Informační systémy vytvářené pro centrální státní správu jsou složitým inženýrským dílem, které vyžaduje vysokou úroveň znalostí, souhru legislativní a procesní… Nelze od nich očekávat zázraky, pokud je špatně definované zadání,“ píše Richard Kaucký v úvodu a upozorňuje, že i velmi dobře míněný projekt může skončit neúspěchem nebo může vést k neúnosnému zvýšení administrativy.

Jeho návrh pokrývá následující oblasti a vychází z následujících zásad:

ANALÝZA DAT NA VSTUPU PROTI ŠEDÉ EKONOMICE

  • Není zapotřebí zavádět povinné pořizování registračních pokladen ani jiných technologií či zařízení. Registrační pokladny jsou totiž tak drahé, že by jejich pořízení bylo pro řadu malých krámků zničující, a podobně by tomu bylo s internetovými výkazy tržeb.

  • Státní orgány by měly místo toho porovnávat údaje o nákupech a prodejích. Pokud by se ukázala výrazná disproporce mezi vykazovaným obratem a objemem nakoupených surovin, materiálu či zboží, následovala by cílená kontrola finančního úřadu.

  • Drobní podnikatelé by odevzdávali stejná daňová přiznání jako dosud.

  • Větší firmy (plátci DPH) by odevzdávaly daňová přiznání v jiné struktuře, k čemuž by stačila nepatrná změna v jejich účetních systémech. Vzhledem k tomu, že tyto systémy jsou pravidelně aktualizovány (upgradovány), vyžádalo by si to minimální náklady navíc.

ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY U VEŘEJNÝCH SOUTĚŽÍ – TRANSPARENTNOST S VEŘEJNOU KONTROLOU

  • Orgány veřejné moci (centrální státní správa, regionální samospráva atd.) mohou již nyní zveřejňovat na internetu veškeré smlouvy, objednávky a faktury. Není třeba nového zákona, ale rozšíření povinně zveřejněných informací v zákonu o svobodném přístupu k informacím.

  • Aby se takové opatření obešlo bez zbytečných nákladů a administrativy, měly by orgány veřejné moci přijímat pouze elektronické faktury ve stanoveném formátu – podobně jako je tomu třeba v Rakousku.

  • Tím formátem by mohl být ISDOC, tedy elektronický fakturační formát, který podporují všechny účetní systémy a který lze vytvořit i pomocí bezplatně dostupných nástrojů.

Mohlo by vás zajímat. . .

Software pro lékaře jako cloudové řešení?
V listopadu 2018 česká pobočka společnosti CompuGroup Medical uvedla na tuzemský trh revoluční ambulantní software nové generace CGM PRIMARY. V současné chvíli …
Ministr zdravotnictví o eHealth
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch se chce soustředit na proveditelné změny a mezi nimi je i odstartování elektronizace zdravotnictví. Dle slov …
Nová ehealth infrastruktura již umožnila prvním pacientům využít eRecepty za hranicemi jejich státu
Nová iniciativa EU chce umožnit využívání eReceptů za hranicemi jednotlivých států evropské unie. Finští pacienti nově mohou získat léky na …