Češi lékařům pro radu nevolají. Preferují internet.

Mladší lidé se snaží získat informace z více zdrojů, starší generace spoléhá na lékaře.

Průzkum České pojišťovny ukázal, že pouze 42 procent lidí navštíví v případě zdravotních obtíží bez odkladu svého lékaře. Deset procent Čechů pak zajde rovnou ke specialistovi. Ostatní se rozhodují až na základě informací, které si o svých zdravotních potížích předtím sami zjistí. Třetina lidí si své příznaky nejprve vyhledá na internetu a necelá čtvrtina respondentů uvedla, že své obtíže nejdříve konzultuje se svými nejbližšími. 

Starší lidé míří v případě zdravotních obtíží k lékaři, mladší naopak hledají příznaky na internetu a teprve poté se rozhodnou, zda je návštěva lékaře nutná. Své symptomy zadává do internetového vyhledávače každý třetí Čech; většinu z nich přitom tvoří lidé do 40 let. Téměř 30 % dotázaných mužů uvedlo, že se v případě potíží nejprve ptají na názor svých nejbližších, u žen to bylo pouze 17 %.

S dotazy na své zdraví se na rodinu nejčastěji obracejí lidé ve věku 18 až 29 let, zástupci starší generace rady v rodinném kruhu příliš nevyhledávají. „Zajímavým zjištěním bylo, že 15 % žen si pro radu ohledně zdravotního stavu pravidelně chodí do lékárny. Muži tuto možnost příliš nevyužívají, s lékárníkem se jde poradit pouze 8 % z nich,“ vysvětluje Jan Hainz, ředitel odboru komunikace České pojišťovny.

Po telefonu se neradi svěřujeme
Zatímco v zahraničí je poměrně běžné, že lidé své zdravotní obtíže konzultují se svým lékařem po telefonu, průzkum České pojišťovny ukázal, že Češi tuto možnost příliš nevyužívají. Lékaři o radu totiž volá pouze 6 % mužů a 7 % žen. „Není příliš obvyklé, aby někdo zavolal a chtěl po telefonu poradit. Celkem běžně volají pacienti, kteří již byli na prohlídce a mají předepsané léky, aby průběh své léčby konzultovali, ale lidí, kteří si volají o radu, jak postupovat v případě náhlých obtíží, je skutečně velmi málo,“ říká pražská praktická lékařka MUDr. Jana Dajková a dodává: „Samozřejmě je vždy lepší, když může lékař pacienta fyzicky prohlédnout, ale i telefonická konzultace může v některých případech stačit. Například pokud chcete zahájit domácí samoléčbu a nejste si jistí, jestli volíte správný postup, je telefonát lékaři více než na místě.“

S lékaři své domněnky o diagnóze konzultujeme
Celkem 40 % respondentů uvedlo, že se snaží zjistit něco bližšího ke svým obtížím před každou návštěvou lékaře. Naprostá většina z nich pak zjištěné informace s lékařem konzultuje. To se týká především mladších generací. „Polovina lidí mladších 40 let si před návštěvou ordinace vyhledá informace o svých obtížích a téměř 80 % z nich tyto informace s lékařem konzultuje,“ říká Jan Hainz. Starší lidé více spoléhají na názor lékaře – 72 % osob starších 50 let přichází do ordinace, aniž by předem zjišťovali podrobnosti o svých potížích.

Průzkum pro Českou pojišťovnu realizovala v průběhu dubna 2012 společnost ppm factum (dříve Factum Invenio) na reprezentativním vzorku 500 obyvatel obecné populace ČR ve věku 18-60 let. 

Zdroj: web České pojišťovny

Štítky:

Mohlo by vás zajímat. . .

Software pro lékaře jako cloudové řešení?
V listopadu 2018 česká pobočka společnosti CompuGroup Medical uvedla na tuzemský trh revoluční ambulantní software nové generace CGM PRIMARY. V současné chvíli …
Ministr zdravotnictví o eHealth
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch se chce soustředit na proveditelné změny a mezi nimi je i odstartování elektronizace zdravotnictví. Dle slov …
Nová ehealth infrastruktura již umožnila prvním pacientům využít eRecepty za hranicemi jejich státu
Nová iniciativa EU chce umožnit využívání eReceptů za hranicemi jednotlivých států evropské unie. Finští pacienti nově mohou získat léky na …